GREȘELI REPETATE, COSTURI NERECUPERATE

Jul 27, 2023

„De unde diferențe așa mari de preț la școala moto?”

 
Din când în când încercăm un răspuns la câte-o nedumerire populară. Am mai încercat noi acum ceva timp să argumentăm, fără prea mare succes, „de ce e școala scumpă” și mai încercăm acum un răspuns la „da' eu ce primesc de banii ăștia?”

Prețul școlii moto variază, în București, între 800 și 2.500 de lei. De unde diferențele acestea mari într-un domeniu cu costuri relativ stabile, că doar nu vorbim de construcții?



Ca să nu trebuiască să faceți un curs de înțelegere a ofertelor din domeniul moto vă rezumăm trei argumente: numărul de ore, echipamentele, calitatea resurselor umane. Desigur că ar mai fi câteva detalii despre cum gestionează fiecare școală chestia generală denumită „costuri”, dar aceste „secrete” nu sunt, practic, de interes pentru consumatorul final.


Numărul de ore
Deși toată lumea vă spune de la început că școala moto include 26 de ore, practic faceți mai puțin. Diverse pachete, oferte, reduceri și înțelegeri verbale cu instructorul implică de fapt mai puține ore practice. Poate nu vă deranjează, dar măcar să știți ce înseamnă: 26 ore didactice implică douăzeci și șase de ore a câte 50 de minute. Acestea se fac de obicei câte două și deci aveți legal dreptul la 13 ședințe de 100 de minute! Când plătiți un preț mai mic vă îndreptați spre 6-7 ședințe pe motocicletă sau spre 13 ședințe de 40-60 de minute. „It's the little differences”, după cum spune un vechi... proverb (?)


Echipamentele
Aici ne referim la echipamentele de protecție, dar și la motocicletele oferite de școli. La un preț mai mare vă puteți aștepta la cel puțin o motocicletă sau două fabricate în anul curent, restul flotei având o vechime cel mult nouă - zece ani. La școlile cu preț mai mare veți primi echipament complet de protecție: cască, armură, genunchiere, eventual veste airbag pentru orele de trafic, plus o cagulă care rămâne în folosința voastră. Când plătiți un preț mai mic vă îndreptați spre zero echipament, sau cel mult o cască, și o flotă moto veche de peste zece - cincisprezece ani.


Resursele umane
Adică instructorii cu care lucrați. Aici atingem un punct sensibil pentru că nimeni nu poate avea mulți elevi, și 100% mulțumiți. Apropo de „mulți” un semn că ceva nu dă bine la adunare este că:
o singură persoană lucrează cu sute de elevi. Nici în teorie, nici în practică, nici legal, nici fizic acest lucru nu este posibil. Nu vă putem da mai multe detalii din „industrie”, discuția despre calitatea umană fiind oricum subiectivă, dar vă putem spune că prețul mai mic este un indicator de... trivialitate. 


Un ultim element care v-ar putea trezi o „suspiciune” legată de calitatea școlii pe care o alegeți este că prețul în 2007 al unei școlii moto era de aproximativ 600-800 de lei. Dacă în 2023 vă hotărâți să plătiți acest preț vă asumați... „niște calcule” care nu includ nici măcar inflația.

Imagine: HouseLogic
Text: Alex Cercel