De ce e școala așa scumpă? Iată o întrebare destul de comună, la care încercăm să oferim astăzi un răspuns argumentat. Prețul „școlii” se situează, în București, între 1.000 și 2.000 de lei de persoană. Prin acest preț înțelegem cursurile pentru obținerea permisului de conducere plus taxa de examinare. Costurile cu avizele medicale și taxa de permis nu se plătesc școlii care vă oferă cursurile, ci direct instituțiilor respective. Orice preț plătit e alcătuit dintr-un cost și un profit. Cum școlile moto nu sunt la stadiul de corporații, marja de profit este deocamdată mică.
Care sunt costurile? Căci nu, nu e doar benzina...
Resursele Umane
Iată un cost la care nu se gândește nimeni cu prioritate, pentru că un instructor cu experiență are aceeași importanță ca un agent de pază dintr-o instituție publică - știe să te îndrume, dar după ce treci de el își pierde importanța. Totuși, o persoană care „știe să îndrume” ar trebui să își poată câștiga traiul din asta, iar clientul ar trebui să fie dispus să plătească mai mult pentru un pedagog bun, căci după cum spune o vorbă din bătrâni (colonialiști) - „you pay peanuts, you get monkeys”.
Materialul Didactic
Motocicletele trebuie achiziționate și întreținute. Uzura lor este extrem de mare, iar costurile reparațiilor pot depăși cu mult prețul școlii: o manetă de frână ruptă - 100 de lei, furci îndoite - 1.500 lei, carter crăpat - 2.000 ...de euro!
Poligonul moto trebuie închiriat, și niciun teren din oraș nu mai rezistă tsunami-ului imobiliar. Chiria unui petic de asfalt este de aproximativ 10.000 de euro pe an. Nu includem sediul școlii, care trebuie să existe și el pe undeva, angajați „invizibili” și diverse utilități.
Metrul Cub de Documente
Dacă am putea să calculăm prețul școlii doar pe baza amortizării prețului motocicletelor, a costului benzinei și a chiriei ar fi foarte simplu. Trăim într-o lume frumoasă dar nu simplă: reautorizări anuale ale școlii, foi de parcurs pentru motocicletele care rulează în poligon, registre fizice și rapoarte online, „arhivism” și „conțopism” extrem, toate acestea fac din simpla școală moto un devorator de resurse logistice.
Răspunsul la întrebarea din titlu este: „școala moto nu e scumpă”! Școala costă cât o geacă, permisul „te ține” o viață, și dacă ai mai reținut și ceva din ce ți s-a spus, ca elev ești clar pe plus 😉
Foto: HeyMoto
Text: Alex Cercel