The Bikeriders: Clubul Vandalilor, cel mai nou film hollywoodian dedicat culturii moto, a avut premiera cinematografică în iunie anul acesta și nu ne-a dezamăgit. Urmărind cu scepticism firul poveștii unui club moto ce se transformă în bandă, am descoperit o distribuție potrivită și o scenografie „de epocă” minuțios realizată, ce dezvăluie privitorului un peisaj autentic american al anilor '60.
Pledoarie pentru piața muribundă a cruiser-elor, dar și pentru o societate bazată pe principii, filmul are în esență dragostea ca mobil al acțiunii: dragostea pentru o persoană, dragostea pentru un stil de viață, dragostea pentru motociclete.
Britanicul Tom Hardy îl portretizează foarte nimerit pe fondatorul clubului, Johnny, ale cărui trăsături și atitudine corespund cu cele ale personajului omonim, interpretat de Marlon Brando în The Wild One, filmul reprezentativ al anilor '50. Conaționala lui Tom, Jodie Comer, stabilește, sub pretextul unui interviu, cronologia evenimentelor din film și excelează, nu atât prin încercarea de a reproduce un accent de Chicago, cât prin expresivitatea privirii. Americanul Austin Butler, actorul principal, este suficient în rolul său de dandy ciufulit din generația post-rock'n'roll, fiind fotogenic dar și protejat de lipsa unei abundențe de replici pentru personajul său.
Jeff Nichols presară generos stereotipii în scenariul său, cu scopul de a iniția publicul în cultura moto. În final salvează totuși această „cultură” de vina de a fi vector al infracționalității, dezvăluindu-ne, ca un arheolog, fundații uitate ale lumii moto: onoarea, onestitatea, curajul, cavalerismul.
Foto: The Bikeriders
Text: Alex Cercel