GREȘELI REPETATE, COSTURI NERECUPERATE

Nov 24, 2021

Întreținerea bateriei moto peste iarnă


În ton cu vremea și cu acea perioadă în care motoarele sunt în garaje,
discutăm cu Aurel Hulub despre întreținerea bateriilor. Aurel lucrează de 12 ani în domeniul moto și este unul dintre bunii cunoscători ai laturii electrice a motocicletelor. 
La MotorSide a câștigat experiență cu motociclete KTM, dar și cu atv-uri Polaris, Arctic Cat, Linhai, CF Moto, apoi la Ace Customs a lucrat în principal cu Harley-uri, iar în prezent, la DUAL MOTORS, s-a specializat pe Yamaha.


Baterii:
câte feluri,
cât durează?
Există patru tipuri de baterii moto:

  • Clasice cu electrolit - cu întreținere. Acestea nu vin activate de fabrică, nu se pot înclina și se găsesc de obicei pe motociclete vechi.
  • Clasice cu electrolit - fără întreținere. Acestea sunt cele mai des întâlnite modele, nu vin activate de fabrică nici ele, se pot înclina până la 20 de grade.
  • Cu gel - fără întreținere. Vin activate de fabrică, se pot înclina până la 90 de grade, au curent mare de pornire și sunt, bineînțeles, mai scumpe.
  • Cu litiu - fără întreținere. Vin activate de fabrică, se pot pune în orice poziție, au cel mai mare curent de pornire și sunt cele mai ușoare, dar sunt pretențioase din punct de vedere al circuitului de încărcare și sensibile la temperatura de afară.

Durata de viață a unei baterii moto este în medie de 3 - 4 ani, dacă aceasta este întreținută corespunzător.
Dacă o baterie dă semne de uzură, cel mai bine ar fi să o schimbăm deoarece la motociclete există toleranțe foarte mici referitor la capacitate și curent de pornire. Din această cauză, personal, recomand întotdeauna bateriile montate de producătorul motocicletei, nu baterii echivalente din punct de vedere al dimensiunilor sau al valorilor.

Cum trebuie întreținută bateria? 
În general o baterie lăsată pe motocicletă, cu bornele conectate, fără a fi încărcată, nu rezistă peste iarnă.
Dacă în garaj sunt temperaturi joase, bateria trebuie scoasă de pe motocicletă și depozitată într-un mediu cu temperatură constantă. În cazul în care, din diferite motive, bateria nu se poate scoate, atunci ar trebui măcar decuplate bornele, pentru a nu avea nici un consumator.
Este bine ca bateria să fie încărcată înainte de depozitarea ei peste iarnă, iar încărcarea se poate repeta lunar.
Dacă folosim un încărcător inteligent (cu procesor), care are un program de întreținere, bateria poate fi lăsată pe motocicletă cu încărcătorul conectat.

Ce redresor ar trebui folosit? 
Sunt două tipuri de redresoare/încărcătoare:

  • Clasice, fără procesor. Marea majoritate a acestora au un ampermetru care arată curentul folosit pentru încărcare. Bateria se ține la încărcat cât timp ampermetrul arată o valoare pozitivă a curentului.
  • Încărcătoare inteligente, cu procesor. Acestea au un program de diagnoză a bateriei și o pot întreține permanent. Dacă identifică erori (inclusiv sulfatare) în cele mai multe cazuri aceste încărcătoare reușesc să refacă bateria!

Text și Foto: Aurel Hulub
Redactor: Alex Cercel