HORIA - FILMUL DEVENIRII, FILMUL VERII

Oct 27, 2023

O chestiune de percepție a volumului

 
Sună ca și cum vrem să vă ținem o lecție de fizică, dar nu intenționăm să vă reamintim aici teoria vaselor comunicante, în caz că am mai ști-o, ci vrem să încercăm o explicație a teoriei vehiculelor comunicante. Nu e încă ceva bine stabilit, acest articol fiind abia germenul unei viitoare teorii revoluționare, dar dați-ne o șansă.
Teoria că vehiculele sunt „comunicante” pentru ceilalți conducători de vehicule se bazează pe observații proprii, realizate „minuțios” și „notate mental” în trafic, stând fie pe șaua pilotului, fie în scaunul șoferului, de autoturism, de SUV, sau chiar de autobuz.

Volumul mic transmite „viteză mică”
Atunci când observăm în trafic un vehicul de dimensiuni mici, o motocicletă(!), apreciem subliminal că se deplasează încet. E mult mai ușor pentru un șofer de SUV, care așteaptă la cedarea trecerii, să evalueze greșit viteza de deplasare a unei motociclete, decât invers.
Volumul mașinii transmite șoferului o stare de încredere, confort, siguranță. Șoferul consideră că nu poate greși prea grav, că nu poate incomoda, că nu poate fi o amenințare.
Volumul motocicletei transmite pilotului ideea de vulnerabilitate. E mult mai ușor pentru un conducător de motocicletă să aprecieze că un vehicul de dimensiuni mai mari, chiar dacă se deplasează încet, este mai periculos, mai surprinzător, mai amenințător.


Lumina transmite „volum și viteză mare”
Lumina poate compensa pentru eticheta de „încet” aplicată din oficiu oricărui vehicul mic.
Motocicliștii sunt obligați să meargă cu luminile de întâlnire (faza scurtă) și în timpul zilei (nu că s-ar mai putea stinge de la vreun buton) pentru a fi vizibili în trafic. Dar cum facem în situația prezentă, în care aproape toate vehiculele circulă cu faza scurtă sau cu luminile de poziție aprinse, ziua? Ne pierdem într-un peisaj uniform. Nu mai avem avantajul că ieșim în evidență, că motocicleta este mai bine, mai repede observată.
Soluții posibile sunt: montarea proiectoarelor laterale - motocicleta va fi percepută ca un vehicul mai lat (!), folosirea luminilor de drum (faza lungă) în anumite situații, ziua - motocicleta va fi percepută ca un vehicul mai rapid (!), purtarea unui echipament în culori deschise - pilotul va fi mai ușor de văzut în trafic (nu trebuie să ne îmbrăcăm cu toții în verde hi-vis, dar negru sau gri-petrol nu mai sunt de mult o idee bună). Învățătura este că pentru a crește vizibilitatea trebuie să ne luptăm cu uniformitatea!

Text: Alex Cercel
Foto: Matematica E Simplă