HORIA - FILMUL DEVENIRII, FILMUL VERII

May 5, 2022

„Ce motocicletă să-mi iau?”

 
Un nou articol din seria „Ce [...] să-mi iau?” Data trecută am vorbit despre cască, mai încolo vorbim și despre geacă, mănuși etc.
Nu știu voi, dar noi am auzit întrebarea din titlu de un milion de ori. Vom răspunde cu câteva criterii de alegere, și două-trei exemple de motociclete populare, dar nu vă așteptați să obțineți dintr-un articol de blog o explicație demnă de Britannica.


„Alege un motor mic”
Dacă ar fi să întrebi un instructor moto, te-ar îndrepta spre o motocicletă mai mică la început, chiar dacă ai obținut categoria A.
„De ce mică, și cât de mică?” vei răspunde cu indignare. Stai liniștit(ă) că nici noi n-am urmat sfatul ăsta pe care ți-l dăm acum: începe cu un 300, sau chiar cu un 125cc.
Dar de ce ar fi mai bine mic? În primul rând pentru a stăpâni mai bine frânarea, apoi pentru puterea redusă, care îți lasă timp să deprinzi comenzile motocicletei. Decelerarea cu o motocicletă de 125cc echivalează cu o frână de motor, turația scade repede și ai timp de gândire când ai nevoie de frânare de urgență. Cu o motocicletă de 600cc decelerarea nu se observă, inerția motocicletei este foarte mare, timpul de gândire, evaluat în general la 1 secundă, este acum o fracțiune, și un accident fatal e foarte aproape.
Evoluția unui conducător moto bun se vede cel mai bine în cazul elevilor de 16 ani. Pentru a conduce categoria A, ei nu au încotro decât să treacă, pe parcursul a 4 ani, prin subcategoriile A1 și A2. Vreți o comparație între abilitățile a doi conducători de motociclete? Comparați pe cineva care a început direct cu categoria A pe o motocicletă „mare” și pe cineva care a trecut prin toate subcategoriile și conduce acum același model „mare”. Cine credeți că stăpânește motocicleta mai bine?


„Alege în funcție de ce vrei să faci”
Nu ai căutat nimic pe internet și nu știi nici un tip de motocicletă. Ce-ar trebui să alegi? Începe cu a stabili unde vrei să mergi cu motocicleta: vrei să te plimbi mai mult prin oraș, vrei să faci călătorii, vrei să mergi din când în când pe circuit, vrei să mergi off-road? Iată câteva tipuri:

  1. Sport - toată lumea le dorea acum 20 de ani, acum au scăzut în popularitate; carenate; semi-ghidoane; putere mare; trepte lungi; poziție aerodinamică de condus (considerată incomodă de unii); unghi de virare mic; se încălzesc și nu pot fi folosite la potențial în oraș; foarte plăcute pe circuit în weekend;
  2. Naked - cele mai populare modele în momentul scrierii acestui articol; numele vine de la lipsa de carene (se doreau a fi „sportivele” de oraș); ghidon normal; poziție mai comodă de condus; expuse vântului și obositoare la drum lung; foarte utile în oraș;
  3. Touring - mai înalte decât naked; parbriz; rezervor mai mare; poziția cea mai comodă de condus; capacitate bună de a rula cu pasager și bagaje;
  4. Adventure - o categorie relativ recentă; roți de diametru mai mare, capabile și de off-road ușor; rezervoare mari și foarte mari; capacitate de a rula cu bagaje și pasager la viteze mari pe autostrăzi; confort sporit; accesorii electronice numeroase;
  5. Enduro - capacitate mică a motorului; cuplu mare; roți de diametru mare; suspensii mari; foarte capabile off-road; puțin adaptate mersului pe șosea; rezervor mic; șa rigidă, incomodă la drum lung;
  6. Cruiser - motociclete în stil american; grele dar bine echilibrate; motoare de capacitate mare; rezervor mediu; foarte confortabile la drum lung; foarte joase; greu de înclinat pe viraje strânse;
  7. Roadster - motociclete în stil european; în general motoare de capacitate mare; sportive; foarte capabile în viraje; mai puțin confortabile la drum lung;

...și ar mai fi bineînțeles și multe alte „subcategorii” sau „semi-categorii” date de diverse curente custom.


„Alege ce-ți place”
Am ajuns și la ultimul criteriu de alegere a motocicletei, ultimul și cel mai subiectiv. Dacă ai scotocit tot internetul, sau ai vorbit cu nu știu ce cunoștință, sau ai văzut ceva pe stradă și ai zis „aia e!”, atunci alege-o pe aceea. Indiferent de argumentele unora, de logica altora sau de comparațiile de specificații tehnice, nimic nu atârnă mai mult în balanță decât ceea ce simți. „Dar dacă greșesc și nu-mi mai place?” Ei, și la asta trebuie să te aștepți, dar acum ai început singur(ă) să te îndrepți spre ceea ce vrei cu adevărat. Chiar dacă e un drum mai lung, măcar eviți desișurile de pe margine, în care te pot împinge alți connoisseur-i.


Foto: KTM 125 Duke, HONDA NC 750 X, DUCATI Panigale V4
Text: Alex Cercel