HORIA - FILMUL DEVENIRII, FILMUL VERII

Aug 6, 2021

14 ani pe GS, 40 pentru BMW


Anul acesta gama de modele GS de la BMW împlinește 40 de ani de la lansare! Pe lângă „la mulți ani”, nu puteam să lăsăm această ocazie să treacă pe lângă noi fără să-l întrebăm pe Cristian Anghel, fondatorul HeyMoto, și unul dintre cei mai pasionați rideri BMW, de ce... 


De ce e așa special un BMW GS,
care sunt părțile lui bune
și pe ce se bazează acest renume?


Care a fost rolul acestei game BMW?
Categoria enduro-touring a devenit un segment puternic al pieței moto încă din anii '80. BMW a fost printre primii constructori care au abordat această zonă de interes și, cu ajutorul pilotului Hubert Auriol și al modelului R 80 GS, a reușit să se afirme în Raliul Paris-Dakar. Rezultatele bune din primii ani ai Raliului au fost rampa de lansare pentru gama Gelände Strasse (teren/stradă) a constructorului din München.

Cei de la BMW au fost primii care au înțeles că oamenii au nevoie de o motocicletă versatilă. 
GS-ul a scos foarte mulți motocicliști de pe asfalt și i-a trimis către zone mai puțin populate, mai pitorești, mai spectaculoase. Ulterior Long Way Round, filmul aventurii lui Ewan McGregor și Charlie Boorman, a propulsat această gamă a BMW și mai mult. Toata lumea își dorea un model cu care să străbată lumea în lung și-n lat!


Care sunt avantajele GS-urilor față de alte motociclete enduro-touring?
În cazul GS-ului, promovarea nu a venit doar de la televizor, a fost o motocicletă plină de inovații de la început. În primul rând calitatea motorului și a cutiei de viteze, apoi sistemele de suspensie Paralever pe spate și Telelever pe față, instalarea primelor sisteme ABS, a injecției etc. Modelul acesta devenise capabil de off-road, dar lăsa în urmă multe motociclete și pe asfalt. 
Rețeta perfectă!




Ce modele de GS ai deținut, ce modele ai testat?
De 14 ani merg pe GS-uri, am deținut în 3 și am avut ocazia sa pilotez cam toată gama, în afară de R 80 GS, modelul anilor '80.
Mă consider norocos pentru că am început cu un BMW R 1100 GS din 1996 - cu ABS și mânere încălzite încă de pe atunci - pe care îl dețin din 2007 și care are acum 180.000 km! Apoi am fost proprietarul unui R 1200 GS din 2006 pe care l-am ținut până în 2014. Acum, pe lângă „băbuța” de 25 de ani, am un R 1200 GS din 2018.


Care este modelul/anul preferat?
Nu știu dacă am un model preferat. Din punct de vedere tehnic, mă impresionează modelul din 2018. Când am testat GS-ul de 1250, mi-a plăcut și mai mult. Sper sa îl am în posesie cât mai curând :)
Dar cu cel din '96 am petrecut cei mai mulți kilometri, și acesta îmi trezește cele mai frumoase amintiri...


Se zvonește că la anul va apărea un nou GS de 1300cc, ce părere ai? 
Într-adevăr va apărea BMW R 1300 GS, un model care va impresiona la fel de mult cum a făcut-o fiecare model în parte. Probabil că va avea un propulsor mai puternic, iar motocicleta va fi mai ușoară decât de cea de 1250cc. Sunt sigur că și sistemele de siguranță și „gadget-urile” vor evolua mult pe noul model. Abia aștept să-l văd!


Care crezi că sunt elementele identitare ale unui GS, de la care BMW nu ar trebui să se abată în viitor?
Nu cred că BMW va renunța vreodată la motorul boxer și la transmisia pe arbore cardanic. Aceste elemente formează identitatea unui BMW GS. Dacă vor renunța la ele vor pierde mulți fani ai modelului. Cred că pe viitor constructorul bavarez va pune în continuare la dispoziție tot ce are mai bun în materie de tehnologie și siguranță. Așa ne-a obișnuit, asta mă aștept să facă în continuare.


Foto: Cristian Anghel
Text: Cristian Anghel, Alex Cercel