ÎN CURÂND: „DE CE ARATĂ MOTOCICLETELE AȘA?”

Jun 3, 2022

„Am luat permisul. Pe unde să ies prima dată?”

 
„Am permis și am motor, cască, geacă și mănuși... și-acum ce fac?” e o întrebare pe care, nu toți, dar mulți elevi și-o pun, după ce trece euforia promovării examenului.
În primul rând îți trebuie curaj să-ncepi, curaj pe care trebuie să-l regăsești în tine, apoi îți trebuie răbdare, ca să parezi agresivitatea zilnică din trafic și... practică, multă practică.
Și totuși... „cum încep?”



Ieși din oraș
Îți recomandăm ca primele plimbări să le faci în afara orașului, la aproximativ 60 km de casă, deci un drum de maximum 120 km dus-întors. 
Exemple de destinații în afara Bucureștiului pot fi: Lehliu, Oltenița, Giurgiu, Comana, Mizil, Ploiești, pe drumuri naționale.
Alege o zi de weekend, duminica dimineața de exemplu, și lasă-ți timp să te bucuri de drum fără să te stresezi să ajungi înapoi la oră fixă.
De ce e mai bine așa? În primul rând drumul „lung” îți oferă posibilitatea să schimbi trepte înalte și să asculți turația motorului, te ajută să te obișnuiești cu motocicleta. În al doilea rând ieșirea din oraș e mai ușoară duminica, iar pe drum ai parte de ceva mai puțin stres din partea celorlalți, chiar dacă mergi încet.  

„Să țin banda, sau să stau pe dreapta?”
Dacă sunt mai multe benzi pe sens poți să ții banda, dacă e una singură și mergi foarte încet, e ok să mergi pe dreapta. Cât de „pe dreapta”? Nu foarte, pentru că a merge pe lângă borduri în oraș sau pe lângă șanțuri în afara orașului, e riscant. În plus dacă șoferii te văd mergând lipit(ă) de marginea din dreapta a drumului, nu te mai depășesc larg, ci trec foarte aproape de tine. 
Păstrează-ți o distanță de siguranță față de margine! 

„Să plec cu niște prieteni?”
Da, e o idee bună, pentru că te pot ajuta cu sfaturi, cu eventualele probleme tehnice, și îți pot „păzi spatele” de potențiali șoferi agresivi. Însă există riscuri și cu prea mulți participanți la plimbare - unul, trei sunt ok, dar a merge în grupuri de cincizeci de la început te poate expune la alte pericole precum: caramboluri cu alți colegi sau incidente cu șoferi care nu reușesc depășirea coloanei moto și forțează intrarea pe aceeași bandă cu tine.


Condu în oraș
După ce faci câteva plimbări de weekend trebuie să începi să conduci și în oraș. Condusul zilnic e cel mai bun antrenament. Orașul este un mediu dinamic unde vei învăța să te asiguri rapid, să frânezi des, să schimbi vitezele eficient și, de asemenea, să observi tipare de comportament. Chiar dacă e greu cu „ceilalți”, condu des și vei deveni din ce în ce mai bun(ă). Mergi la serviciu, mergi la cumpărături, la concerte... Hai, cu încredere!



Foto: HeyMoto
Text: Alex Cercel