GREȘELI REPETATE, COSTURI NERECUPERATE

Aug 23, 2021

„Merg pe stradă, nu am nevoie de enduro”, dar ce pierd?

 

Suntem singura școală moto, din câte știm, care include ore de enduro în cele treisprezece ședințe obligatorii pentru obținerea permisului.
Cu toate acestea, auzim destul de des „Nu pot să fac ore de trafic sau de poligon, în loc?”. E adevărat că mai auzim și că „a fost foarte mișto”, 
iar unii elevi solicită ședințe suplimentare la această disciplină „inutilă”. 
În general observăm o îmbunătățire a controlului motocicletei la elevii care au practicat enduro dar, 
ca să lămurim lucrurile online, ne-am hotărât să cerem un „inside view” de la instructorul HeyMoto Tiberiu Ioniță. Tibi este cel care se ocupă de ședințele de enduro din cadrul școlii, dar și cel care organizează ture spectaculoase ce se pot întinde din Carpați la Dunăre. Să-l chestionăm:


Auzim des afirmația „merg pe stradă, eu nu am nevoie de enduro”. Ce ai de spus?
Pun această afirmație pe seama culturii noastre foarte slabe despre sport, despre motociclism. Aș putea răspunde prin a trimite interlocutorul la un research: abilitățile piloților din top 50 motoGP își au rădăcini în cel puțin una dintre aceste trei discipline – enduro, motocross, trial.

La ce sunt bune orele de enduro?
Cred că principalul avantaj pe care orele de enduro îl aduc începătorilor este relaxarea. În bucla de învățare a oricărei abilități, etapa a patra și ultima se numește „competența inconștientă” - spre aceasta tindem când vrem să ne bucurăm de peisaj într-o tură moto. 
În ce privește abilitățile, la enduro învățăm controlul motocicletei la viteză mică prin implicarea greutății corpului, controlul ambreiajului, simțul aderenței, momentum în deplasare și alegerea trasei.


Ce motociclete sunt folosite la cursuri?
Începem cu modele precum Honda CRF 70 și putem ajunge până la KTM EXC 350. Toate au în comun două lucruri: greutatea redusă și manevrabilitatea sporită. Senzația pe ele este mai apropiată de mersul pe bicicletă decât pe o motocicletă!

Ce motocicletă recomanzi unui începător pentru a se bucura de off-road după școală? 
După o lungă perioadă de pauză producătorii au început să lanseze din nou modele dual sport. Eu recomand cu căldură următoarele: Yamaha WR 250R, Honda CRF 250L, Kawasaki KLX 250. Oricare dintre acestea, cu un set de anvelope polivalente, te pot duce cu 120 km/h pe autostradă dar și pe un drum forestier până la golul alpin. Avantajele lor sunt fiabilitatea în exploatare și încrederea că poți aborda orice fel de drum întâlnești. 


Ce se întâmplă în turele off road pe care le organizezi prin ROUADV?
Prin Rouadventure oferim în primul rând plăcerea de a explora natura... plăcerea de a ajunge în vârful dealului pe trasa pe care ți-ai propus-o, oferim o diversitate de locații, reliefuri, motociclete, un mediu propice relaxării în timpul zilei dar și seara, la un foc de tabără, cu mâncare la ceaun, într-o atmosferă plăcută. 


De asemenea, nu neglijăm plăcerea de a împărtăși experiența moto cu cineva apropiat care poate nu a încercat niciodată mersul pe motocicletă. E o senzație specială să te întorci la copilăria petrecută pe bicicletă alături de fratele, sora sau tatăl tău... dar de data aceasta fără să pedalezi :)


Foto: Tiberiu Ioniță, HeyMoto
Text: Tiberiu Ioniță, Alex Cercel