GREȘELI REPETATE, COSTURI NERECUPERATE

Jan 11, 2021

Se poate și iarna?


În lipsa unei campanii de informare din partea Guvernului, suntem puși în situația de a vă transmite noi înșine acest mesaj de interes public: Da, se poate merge cu motocicleta și iarna, însă excesul...
dar să lăsăm excesele pentru weekend și hai să vedem câteva recomandări în rândurile următoare.

Frig vs. Moto 
Când temperatura se situează în jurul a 0 - 2 grade Celsius, ceea ce se întâmplă cam rar în ultimele ierni, e nevoie de următoarele măsuri pentru a ne continua rutina zilnică „motociclistică”: lăsăm motorul să se încălzească mai mult înainte de plecare, scădem presiunea în anvelope (de exemplu de la 2,2 bari la 2, sau chiar la 1,5 dacă „autoritățile au fost luate prin surprindere” și persistă un strat mic de zăpadă pe carosabil), ne îmbrăcăm mai gros (mânuși mai groase, cizme și geaca aia cu mesadă pe care nu am folosit-o niciodată), pornim încălzirea în mânere și în șa (pentru cine are aceste accesorii de „lux”), rulăm cu viteză redusă, constantă, nu bruscăm accelerația și frânele (folosim ambele frâne ca de obicei).

Urban vs. Extraurban 🌇🌉
Mersul cu motocicleta la locul de muncă nu ar trebui să fie un act de eroism dacă asfaltul nu este acoperit de zăpadă - toate bune dacă ne îmbrăcăm bine! Dacă însă asfaltul este acoperit cu zăpadă, atunci soluția ar fi un scuter cu anvelope dezumflate (vezi mai sus) sau transportul în comun. Considerăm că motocicliștii radicali vor evita din principiu confortul autoturismului și astfel putem spune că scuterul are câteva avantaje față de motocicletă pe timp de iarnă: are centrul de greutate mai aproape de sol, carena față acoperă genunchii, poate fi dotat cu accesorii ce protejează membrele de vânt și frig (manșoane, husă pentru picioare), dar și cu anvelope de iarnă! În plus, în mediul urban schimbarea automată a vitezelor este de cel mai mare ajutor.

În mediul extraurban, cu asfalt fără zăpadă, expunerea la vânt este problema cea mai mare pentru motocicliști. Temperatura resimțită pe motocicletă este cu aproximativ 10 grade mai mică decât cea afișată de termometrul din bord și scade odată cu creșterea vitezei. Astfel, se recomandă să facem pauze dese în timpul condusului: după circa 30 de minute oprim la o benzinărie și bem ceva cald. Alternativa este să strângem din dinți, să tragem mai tare de accelerație pentru a ajunge mai repede la destinație și pentru a invita mai repede reumatismul în propriul organism. Oricum, reumatismul apare numai la bătrânețe, și mai e până acolo, nu? 

Steluță

O ultimă mențiune pentru temperaturi sub-zero grade: chiar când asfaltul este în aparență uscat, pot apărea porțiuni cu o peliculă foarte subțire de apă, ce nu sunt foarte diferite ca aspect de restul carosabilului. Acolo poate fi polei, iar poleiul vă poate da jos de pe vehiculul vostru cu două roți mai repede decât un trăsnet. Două roți nu pot face față gheții...
„Ce-a fost asta?”


Foto & text: Alex Cercel